S'escolta des de molts de sectors socials una crítica
important respecte de la qualitat de l'educació (els resultats dels informes
PISA, que no Trepitja...) que la majoria de les vegades em sembla molt injusta
amb un sistema educatiu, que conec una mica de prop, que tracta de fer cada
vegada més coses amb cada vegada menys recursos disponibles.
Existeixen crítiques i maneres de divergir sobre els
diferents aspectes i les importants mancances (que n'hi ha) del sistema
educatiu, que són fetes des d'un cert coneixement, perspectiva històrica i
sociològica, que enriqueixen el debat i ajuden a avançar; només faltaria que
els ciutadans no poguessin opinar sobre educació, qualitat, resultats... ja
que els principals implicats solen ser els seus fills.
No obstant, m'entristeix comprovar com moltes de les
crítiques són fetes amb un raonament previ molt pobre i limitat i des del
desconeixement.
L'estructura d'aquest tipus de raonament empobridor sol ser
la següent:
-La CULPA
(que no la responsabilitat) del FRACÀS (sense pal·liatius, no s’és capaç de
veure els importants factors positius que estan rebent nens i adolescents i el
que sí funciona) de l'educació és de XXXXXX (responsabilitat total en exclusiva
de només UN dels agents educatius implicats en l'educació siguin educadors,
alumnes, pares...).
-La
SOLUCIÓ es YYYYYY (normalment es proposa alguna cosa molt
dràstica; un intent de solució que destaca per la seva simplicitat poca
elaboració, dificultat per integrar diferents perspectives...) Intent de
solució que obeeix una màxima fatal per a la resolució de problemes: Els
problemes complexos tenen solucions simples, immediates i absolutes.
Crec que és important que el debat sobre la qualitat de
l'educació, o millor sobre l'educació en si, s'instal·li al si de la nostra
societat, però també és cert que hauria d'anar progressant en el sentit de
fer-se cada vegada més profund i ampli, tolerant que tal vegada hi ha coses que
aprenen els nostres nens i adolescents que són diferents a les que vam aprendre
nosaltres, perquè probablement les necessitin aprendre per viure al món actual.
No oblidem que l'escola pública actual parteix de la idea
d'educar per a la vida, de ser un procés formatiu que tracta de respondre en la
mesura d'allò que es possible a les necessitats de cada alumne, siguin quines
siguin.
Per un altre via, crec que el debat podria ser: Que puc fer
jo com a individu per a millorar l'educació que reben els nens i nenes del meu
entorn?
Evidentment moltes de les respostes que se’m acuden tenen
que veure amb la possibilitat de participar del procés educatiu.
Si la gent s’impliqués amb la seva escola, com recolzen al
seu equip de futbol el procés tindria molta més energia i els resultats serien diferents.
Moltes gràcies i fins divendres.
No hay comentarios:
Publicar un comentario